Docent

Nederland waterland

Dit is de naam van deze website. Het geeft al aan dat het gaat om bescherming van Nederland tegen het water en dan vooral om de bescherming tegen de rivier. Ook Rivieren in Nederland overstromen regelmatig. Op dit moment is er een groot project gaande dat heet:"Ruimte voor de Rivier". Dit project is het hoofdthema van deze webkwestie. De leerlingen zijn op een interactieve manier bezig met waterhuishouding en met rivieren. Op deze webkwest krijgen ze uitleg hoe een rivier en nu uitziet en wat een iterwaarde, winterdijk, zomerbed en winterbed is. Doordat de leerlingen daarna gaan kijken naar mogelijke oplossingen moeten ze creatief omgaan met de begrippen. Ze moeten de begrippen toepassen en dus eigen maken.

De leerdoelen van deze webkwestie zijn:

  • Aan het eind van deze webkwestie kennen de leerlingen de volgende begrippen; uiterwaarde, winterbed, stroomgebied, zomerbed, winterdijk, kribbe en meanderen. 
  • Aan het eind van deze webkwestie weet de leerlingen op welke manier wij bezig zijn met het veranderen van de rivier en kunnen ze aangeven waarom dit belangrijk is.
  • De leerlingen kunnen een tekening maken en daarbij een duidelijke legenda maken. Op deze manier zijn ze bezig met kaarten en kaartvaardigheden.
  • De leerlingen worden uitgedaagd om creatief te zijn en gaan creatief om met de leerstof.
  • Aan het eind van deze webkwestie reflecteren de leerlingen op wat ze geleerd hebben en schrijven hier een verslag over dat voldoet aan de normen.

Deze webkwestie is geschikt voor Havo/Vwo 1 of 2 of VMBO 2. 

Het is voor u een belangrijke taak om wel aanwezig te zijn tijdens de webkwesties. Het is echt de bedoeling dat de leerlingen het pad volgen zoals het boven staat aangegeven. Als ze al gaan kijken bij het kopje Ruimte voor de Rivier gaat dat tenkoste van het eindproduct en waarschijnlijk van hun cijfer. Dit beveiliging is niet gelukt, helaas. Het is dus aan u om hierop te letten. Leerlingen moeten ook als ze het eerste deel, deel A, afhebben dat aan u laten zien. Als u het goedkeurt mogen ze verder met de rest van de webkwestie.

Benodigdheden:

  • Papier - waarop de leerlingen kunnen tekenen en kunnen schrijven.
  • tekenpotloden- Voor het maken van de tekeningen.
  • Kleurpotloden- voor het maken van de legenda.
  • Lineaal- voor de tekeningen.
  • Uitgeprinte versie van de beoordeling- hierop kunt u aangeven per leerlingen hoe het gemaakt is. Dit kunt u toevoegen aan het verslag zodat de leerlingen weet wat verbeterd kan worden of wat goed was.

Ik wens u veel succes met het uitvoeren van deze webkwestie.


Voor vragen kunt u altijd mailen naar bakk1128@student.nhl.nl